”Åsså litte grönfoder te detta mä!”

Det här med sallad till maten är ett evigt gissel. Antingen glömmer du bort den helt, eller så gör du en sallad som ingen ändå äter av och du får slänga hälften. Det slutar med att du, lite pliktskyldigt, ställer fram ett gäng vintertrötta, kylskåpskalla körsbärstomater på bordet och är nöjd.

Jag skulle i ärlighetens namn kunna bli fasen så mycket bättre på det där, jag också. Det är så himla lätt att glömma bort salladen. När jag väl kommer på det är resten av middagen snart klar, och då blir det inte att man lägger någon direkt själ eller omtanke i den där stackars salladen.

Inte ens lite krydda, får den! Det är ju inte ett dugg märkligt att salladen mer känns som ett nödvändigt ont än en trevlig och naturlig del av måltiden… För vilken mat (huvudrätt eller sidorätt) är god utan vare sig kryddor eller någon annan form av omtanke? Skulle du veva ihop en köttfärssås och sedan strunta i både salt, peppar och andra kryddor? Nä, men eller hur… Det gör man ju inte.

God sallad till maten

Om vi nu vill göra det enkelt för oss (och det vill vi ju) så är det inte tokigt alls att bara blanda lite grönsaker med en god olja, salt, kanske några drag med pepparkvarnen och lite syra från citron eller vinäger. Att ha en påse nötter redo för att strösslas över salladen är också bra, för lite knaprighet och fina fetter.

Här körde jag på en påse med färdigblandad sallad med blandade salladsblad, vitkål och rödbetor (Melkers blandning från Ica) och dressade den förutom med olja, salt, peppar och liten skvätt citronsaft också med rostade sesamfrön. Med wasabiruccolan (Har du testat wasabiruccola? Gött!) i salladsblandningen blev det lite japanstyle på salladen.

Att fixa ihop en liten snyggare sallad till maten på det här viset tar ju liksom…

Ingen. Tid. Alls.

Nä, det måste bli skärpning på grönfodersfronten.

Bloggerskan Underbara Clara formulerade ett gäng grönsakstips för barnfamiljen för lite sedan, men jag tycker att de flera av tipsen fungerar minst lika bra på vuxna barn.

Hur brukar du få in mer grönt i måltiderna? Du kan väl slänga ett tips i kommentarsfältet så sammanställer jag alla våra tips i ett inlägg framöver!

4 kommentarer

  1. För egen del kan jag inte alls begripa varför det ska hällas olja och vinäger på nåt så gott som naturell sallad? Grönsaker är godast som de är, och en massa kletigt klegg på dem gör bara skada. Citron är gott som det är, men inte pressad på en stackars sallad, det blir bara surt o otrevligt.
    Det är inte mycket som gör mig så besviken som att se en stor skål med fin grönsallad bara för att upptäcka att det droppar flôt från den när jag tar mig. Jag vill ha mina grönsaker som de är, varken kryddade eller tillagade. Då är de som godast. (:

    Svara
    • Alla gillar olika :) Jag tycker att grönsakernas smaker kommer fram bättre, särskilt med olja och salt. Tänk en tomat med olja och salt på, den smakar mycket mer när den fått lite hjälp. Men salladen ska aldrig fördressas, tycker jag. Det ska helst ske direkt på tallriken, alternativt precis innan servering. Då kan man ju välja själv att låta den vara naturell också – bäst för alla :)

      Svara
  2. Ofta ställer vi fram olika grönsaker på ett fat innan middagen serveras. Det kan vara t ex gurk- och morotsstavar, majs, paprikastrimlor, blomkålsbuketter, oliver mm, och så får alla plocka ur det de vill ha. Om man vill kan man ju stämpla ut roliga mönster ur t ex gurkskivor (det kan barnen hjälpa till med) så tycker fler att det blir roligare att äta.

    Svara
    • Att ställa fram grönsakerna först är ju perfekt om man har hungriga barn, så har de lite att plocka av medan resten av middagen lagas. Bra tips!

      Svara

Skriv en kommentar.