Nötplättar utan mjöl, till frukost eller efterrätt

Glutenfria nötpannkakor med jordgubbar

Så in i bängen goda är de här pannkakorna! Du vet, sådär goda att man berömmer sig själv och gör en liten dans vid matbordet. I receptet är det inget socker, så de passar perfekt till frukost. För en sötare, enkel efterrätt (efter soppmiddagen på torsdag kanske?) kan du eventuellt tillsätta lite socker. Servera med bär och turkisk yoghurt eller vispad grädde. Eftersom mjölet är ersatt med nötter så passar pannkakorna bra även för dig som är glutenallergiker. Är du nötallergiker, eller vill variera dig, går det bra att ersätta nötterna med kokosflingor, om du tål det (väldigt individuellt). Kokospannkakorna är kanongoda att servera med lite exotiska frukter, t.ex. mango eller ananas.

Receptet räcker till 8-10 plättar i storlek med amerikanska pannkakor. Eftersom smeten blir lite mer porös än vanlig smet är det svårt att steka fullstora pannkakor av den.

Nötplättar (4 port.)

4 ägg
2 dl grädde (alt. turkisk yoghurt/crème fraiche)
2 dl nötter, t.ex. mandel eller hasselnötskärnor (alt. kokosflingor)
1 nypa salt
1 tsk bakpulver
Smör

Vispa ihop ägg och grädde. Mixa nötter till ett grovt mjöl och blanda ner i smeten tillsammans med övriga ingredienser. Låt gärna smeten stå en stund innan du hettar upp smör och steker små plättar.

Enkla nötplättar till frukost eller efterrätt
Nötplättarna är goda till frukost och som en enkel efterrätt. De är goda även kalla.

5 kommentarer

  1. Det här receptet skrev jag ut först och kommenterar nu i efterskott… det låter så himla gott!! Såna här recept får igång fantasin direkt hos mej… vad kan man äta till annars, lägga till eller så. Det finns ju fina ostar med nötter; varför inte ta en utan och äta den med dessa nötplättar istället, eller som *vardagsvariant* till fisk som man annars tillagar med flagad mandel på… 3 på höjden med bananskivor och chokladsås emellan är nog inte heller dumt ;-)

    Svara

Skriv en kommentar.