Gröna linser i vinägrett

Mer protein i maten är det många som vill ha, för att känna sig mätt länge eller kanske bygga muskler, rentav. Mer fibrer lovar jag att din mage mår bra av. Fibrer håller tarmarna sysselsatta, och sysselsatta tarmar är lyckliga tarmar.

Vad vill jag komma till? Jo, vad är bättre än att göra en protein- och fiberrik sallad som räcker hela veckan och passar till allt? Då har du ju kirrat extra protein och fiber till varje middag hela veckan. Den här gröna linssalladen är super!

Vinägrett

Linssalladen är enkel att göra. Bara vispa ihop en vinägrett av olja, vinäger, senap, salt och peppar…

Grön linssallad, linser i vinägrett

… Och blanda ner kokta gröna linser. Här har jag gjort en stor sats som räcker hela veckan, men receptet har jag anpassat efter en burk färdigkokta linser för att det ska bli enkelt att testa receptet.

Om hela satsen linssallad ska ätas upp på en gång får du gärna blanda ner färsk persilja (eller andra örter) i salladen. Jättegott och fullproppat med järn.

Här kommer receptet:

Grön linssallad (4 port.)

3 msk olivolja
1 msk vitvinsvinäger
1 tsk senap
Salt, peppar
1 burk kokta gröna linser, ca 240 g avrunnen vikt

Blanda olja, vinäger och senap. Smaka av. Blanda ner linserna och låt ligga i vinägretten åtminstone en timme innan servering.

2 kommentarer

Skriv en kommentar.