Billig vardagsmat: Ett bra basskafferi

Måndag och ny månad på en och samma gång! Jag kör som du vet #snålseptember hela månaden, vilket innebär att jag ska försöka laga god, varierad och hälsosam mat på en tight budget, utan att tumma på kvaliteten på varorna jag köper.

Att få vardagen att gå ihop rent tidsmässigt är ett gissel för de flesta av oss, men även pengarna kan vara ett stort orosmoln. Särskilt så här efter semestern när det kanske gått några kronor för mycket till glasskiosken på stranden, ett och annat restaurangbesök och den där saken du unnade dig ”för det är ju ändå bara semester en gång om året”.

Så! Till saken. Att fylla upp skafferi, kyl och frys med bra basvaror tycker jag är det viktigaste steget mot billigare vardagsmat. Jag tänkte gå igenom vilka varor jag tycker att du ska fylla köket med:

Billiga skafferivaror

I skafferiet:

  • Havregryn: Billigt, mångsidigt och näringsrikt. Havregrynsgröt är en superb frukost, men havregrynen kan även användas till att binda ihop biffar med, blanda ner i brödet eller mixa ner i smoothien för att få den tjockare och mer mättande.
  • Råris och andra matgryn: När du har en tight budget är det extra viktigt att näringsmaxa maten du äter och inte köpa hem massa ”tomma kalorier”. Satsa på fullkornsprodukter och köp gärna några andra matgryn än ris, som mathavre, matkorn eller quinoa. Variation är alltid bra!
  • Fullkornspasta/fullkornsnudlar: Basmat i de flesta hushåll. Satsa på fullkorn för att få i dig mer näring.
  • Mjöl: För att baka ditt eget bröd, förstås! Samma sak här: Köp fullkornsprodukter i första hand och gärna grovmalda mjölsorter eller blanda ner frön och hela korn i bröddegen, för att få i dig mer näring och fibrer som håller dig mätt längre.
  • Knäckebröd: För de gånger du inte hinner baka eget bröd. Håller i all evighet och är ofta båda sockerfria och fiberrika.
  • Frön: Ofta billigare än nötter, men innehåller lika mycket nyttiga fetter och en del protein. Solrosfrön, pumpafrön och linfrön är bra exempel.
  • Baljväxter: Bönor, ärter och linser. Innehåller massor med bra fibrer som håller dig mätt och håller mage och tarm pigga och friska. Baljväxter är en bra proteinkälla som är billig och mångsidig. Köp torkade och koka själv eller köp färdigkokta på tetra. Använd i matlagningen eller mixa till en röra och ha på mackan.
  • Krossade/passerade tomater: Krossade och passerade tomater på tetra är en jättebra och billig grund till många såser, soppor och grytor.
  • Majs och andra grönsakskonserver: Konserver håller länge → lite svinn för butikerna → lågt pris för dig! Köp helst tetra, om det finns.
  • Makrill i tomatsås/Tonfisk: Fisk på burk är bra att ha på lut i skafferiet för snabba middagar. Makrillen innehåller bra fetter. Använd till middagssalladen, på frukostmackan eller till kvällsmaten.
  • Rapsolja: För min skull – kan du inte undvika de allra billigare solros- och majsoljorna? Stek istället i rapsolja, som inte kostar mycket mer men som har en mycket bättre fettsammansättning. Varmpressad rapsolja smakar neutralt.
  • Kryddor: Ladda upp med ett kryddartilleri för att få rätter på enkla råvaror att gå från okej till fantastiska. Köp hem lite spännande kryddor eller kryddblandningar som du inte brukar använda!

Billigt basskafferi, mat i frysen

I frysen:

  • Svenskt (ekologiskt) kött: Månadshandla på en stormarknad och frys in. Motstå erbjudanden på billigt importkött. Ät mindre kött genom att äta vegetariskt några dagar i veckan eller dra ner på portionsstorlekarna. Planera matlagningen och laga långkok på billiga styckdelar.
  • Hel, svensk (ekologisk) kyckling: Lär dig hur du skär ut vingar, lår och filéer på en hel kyckling och frys in delarna för sig. Koka världens enklaste soppa på kycklingskrovet, lök, rotfrukter, lagerblad, persilja, pepparkorn, salt och vatten. Tar ungefär en timme på spisen, kostar i princip ingenting och smakar förbaskat gott.
  • Fryst fisk: Håll ögonen öppna för styckfrysta fiskfiléer, som ofta inte kostar mer än fiskblocken på stormarknaderna.
  • Frysta grönsaker: Botanisera i frysdisken och fyll frysen med frysta grönsaker i mängder. Lika nyttiga som färska grönsaker men till ett lägre pris. Dessutom slipper du slänga bort grönsaker som börjar bli gamla hemma, eftersom de håller sig fräscha i frysen.
  • Fryst frukt/bär: Perfekta att basera enkla efterrätter på, att lägga på frukostgröten eller mixa ner i smoothien.

Billig vardagsmat i kylen

I kylen:

  • Chark: Korv, kassler och liknande rökta charkprodukter håller länge. Köp charkvaror av högre kvalitet med mycket smak, så behöver du inte köpa lika mycket.
  • Inlagd sill: Ingenting jag själv äter, vilket är synd eftersom sill är billigt och innehåller bra, nyttiga fetter. Köp gärna sill som simmar i en sockerfri lag.
  • Ägg: Basvarornas basvara. Ägg klarar du dig inte långt utan.
  • Lök: Förutom att det är världens bästa smaksättare i nästan alla rätter, tar löken gärna huvudrollen i flera rätter. Våga prova löksoppa eller purjolöksgratäng!
  • Kål: Finns ofta svenskodlad, håller länge och kostar nästan ingenting. Förutom den vanliga vitkålen finns rödkål, grönkål, svartkål, savojkål och massor av andra sorter – prova lite olika, vetja!
  • Rotfrukter: Precis som kålen kostar rotfrukterna väldigt lite och håller länge. Variera potatisen med morot, palsternacka, rotselleri, kålrot, rödbeta…
  • Schalottenlöksfond: Om du bara ska ha en flaska med fond hemma är det schalottenlöksfond. Ger god, mustig smak som passar både i kött- och vegorätter.
  • Tomatpuré: Bra smaksättare i den vanligaste vardagsmaten. Koncentrerad tomatsmak!
  • Turkisk yoghurt: Mitt hjärtebarn. Håller länge och ersätter såväl gräddfilen som crème fraichen och frukostyoggin.
  • Keso/kvarg: Mättar bra till frukost och mellanmål. Kan även användas i matlagningen; keso kan till exempel ersätta hårdost i en gratäng.
  • Hårdost: Kostar en slant i inköp men räcker länge. Relativt billigt smörgåspålägg.

Har jag glömt någon bra, billig basvara som du alltid har hemma?

12 kommentarer

  1. Nej, knäppt nog hade din lista kunnat vara skriven av mig. Precis i samma anda brukar jag själv handla, fast för mig är smör och vispgrädde viktiga basvaror också. Majonnäs av god kvalitet vill jag gärna ha hemma. Mjölmat blir det mindre av eftersom jag är glutenintolerant.

    Satsar liksom du gärna på fiskkonserver och använder det till middag de där lata dagarna: tonfisk, ärtor, finhackad lök, lite C-F/yoghurt, majonnäs och smaksättning (citron+dill eller citron+tandoori är favvisar här) blir en kanongod röra som fungerar fint på knäckemackan och makrill i tomatsås, ja, den äter både jag och min man som den är direkt ur burken när vi behöver få i oss någonting snabbt. Gott!

    Svara
    • Ja, smör finns nästan alltid hemma men jag klarar mig egentligen bra utan det, om jag verkligen hade snålat och ”bantat” skafferiet så klarar jag mig på rapsolja :)

      Svara
  2. Bra tips och det behövs säkert för mer än de med glesnande pengar:) Vi har också både grädde och smör hemma i basförrådet, kokosmjölk och lime/citron finns också alltid eftersom det är så lätt att få till en asiatisk gryt-typ då. Och vitlök:)

    Svara
  3. Toppenlista men vill lyfta fram potatisen lite extra. Potatismos, potatisplättar, potatisgratäng, potatis-och löksoppa, hasselbackspotatis……….

    Svara
    • Visst är potatisen en självklar del i vardagsmaten! Den har vi ju mycket av, svenskodlad och billig. Jag hoppas bara att fler våga prova fler andra rotfrukter. Det finns så mycket mer än vanlig potatis! :D

      Svara
  4. Jag tycker listan och övrigas tips låter bra! MEN jag måste vara försiktig pga gallbesvär….. trst och svårt med det feta. Lite fett tycks gå, men kannågon råda mej betr litemagrarekost ocså. Tack på förhand. Cajsa

    Svara
    • Jag vill inte gärna ge personliga kostråd så här, utan att veta mer om dig än jag gör. Det bästa du kan göra är att vända dig till en dietist och få kvalificerade råd kring hur du bör äta! Om du vet att det är fett du behöver dra ner på och att det inte beror på något annat, kan du ändå använda dig av den här listan och bara välja mindre fett fläskkött, charkprodukter och mejeriprodukter. När du äter fett, välj bra fett som rapsolja, kokosolja, nötter och frön.

      Svara

Skriv en kommentar.