Järnboostarfrulle: Bovetegröt

På kontrollen i förra veckan la min barnmorska huvudet på sned och konstaterade försiktigt att ‘det ju kunde vara bra om jag kunde tänka mig att äta järntillskott’. Några gigantiska järndepåer är det väldigt få kvinnor förunnat att ha, och det blir tyvärr inte ett skvatt bättre när man är gravid. Jag tar inte någon stolthet alls i att klara mig igenom graviditeten utan piller av olika slag, men jag undviker dem ju helst om jag kan.

Recept på bovetegröt

På något sätt känns frukosten som det enklaste målet att ta mig an och järnboosta. Härom morgonen kokte jag bovetegröt. Det här med att koka gröt på morgonen innan jobbet kan kännas lite överambitiöst, men i effektiv arbetstid tar det ju faktiskt mindre tid än att slänga ihop några mackor… Särskilt den här gröten på krossat bovete, som bara ska kokas någon minut för att sedan tas av från värmen och svälla i lugn och ro medan jag sticker näsan djupt in i garderoben för att hitta något att ha på mig.

Bovete är en väldigt järnrik liten ört och tillsammans med lite nötter och frön innehåller den här frukosten rejält med järn. Något C-vitaminrikt på gröten, som vinbär eller andra bär, gör det lättare för kroppen att ta tillvara på järnet. Istället för kalciumrik komjölk, som hämmar järnupptaget, toppar jag gröten med havredryck som inte är kalciumberikad. En riktig järnboostarfrulle, med andra ord!

Bovetegröt på krossat bovete (1 port.)

1 dl krossat bovete
2 1/2 dl vatten
1 nypa salt

Skölj bovetet noga i en sil. Häll bovete, vatten och salt i en kastrull och koka 1 min. Ta av från värmen och låt svälla tills den har en konsistens du gillar, 10-15 min.

Det bästa med att äta gröt till frukost (förutom den go’a känslan i magen) är ju alla roliga toppingar man kan ha. Vad gillar du att toppa din gröt med?

10 kommentarer

  1. På min gröt ska det vara en klick smör sedan sirap och mjölk. är otroligt gott! (smöret under gröten så det smälter) Blir sådär sött saltigt men ändå krämigt.

    Svara
  2. Bovete är en bra grej, vi bakar bullar på bovetemjöl så det stå härliga till:) Gryn har vi kokt på men inte de krossade, måste testas!
    Vad gäller topping så är det mest honung eller bär som gäller på gröten här.

    PS. kan tipsa om Blutsaft för att hjälpa till med järnet lite grann, finns i hälsokostaffärerna och i vanliga mataffärer. Vet inte om den går att dricka när man är gravid dock, men fru M drack den när hon fick behandlig för Hodgkins och behövde ha upp järn och blodvärde:) DS

    Svara
    • Ja, det är fint! Jag har bakat bullar på bovetemjöl och gjort pannkakor på detsamma, men som gröt gör sig det krossade bovetet kanonbra verkligen. Och tack för tipset om blutsaften, får se om jag vågar mig på den där… :D

      Svara
  3. Wow! Bovete ska testas.

    Funderade på om min konstanta trötthet kan bero på just järnbrist så sent som i går och när jag googlade (jag googlar typ allt) på vad som kan ätas så hittade jag bara blodpudding och leverpastej…. blä! Jag äter inget av det! Men bovete kan jag nog pilla i mig!

    Ha det gott! Var rädd om dig och bebisen:)

    Svara
    • Det kan det mycket väl vara. Ät lite mer järn och se om det hjälper! Det finns mycket mer än blodpudding, leverpastej och tillskott ;) Nötter och frön är ofta rika på olika mineraler. Annars kanske det är D-vitaminbrist? De depåerna är nog slut hos de flesta i Sverige såhär års :)

      Svara
  4. På min gröt är det äppelmos som gäller förutom risgrynsgröt där det ska vara kanel och socker
    Persilja är väldigt bra att äta när man har järnbrist.

    Svara
    • Äppelmos är aldrig fel! :) Jag får ta och svänga ihop en tabbouleh med massor av persilja, annars är det ju så svårt att äta mycket persilja tyvärr. Men att det är järnrikt har du så rätt i!

      Svara

Skriv en kommentar.