5 tips för att äta mer varierat

Varför ska jag äta varierat? Variation i sig har inget egenvärde. Nej, så länge kroppen får alla byggstenar som den vill ha och i rätt mängd så är det nöjd. Källan är egentligen oväsentlig.

I teorin skulle jag alltså kunna planera ett matschema som täcker min kropps behov av näring och energi och äta enligt det schemat resten av livet. Men så funkar det ju inte.

Mitt liv ser inte ut så. Ditt liv ser inte ut så.

Fisk med smör och pepparrot

För där kommer nästa viktiga aspekt in: Vi vill njuta av maten vi äter! Eller hur? Maten är en så central del av livet (vad annars gör vi 3-4-5-6 gånger varje dag?), så utan att känna njutning till maten vi äter blir varje dag lite torftigare.

För mig är variation vägen för att få i mig allt min kropp behöver (näring och energi) utan att behöva räkna på vad jag äter. För siffror är inte en del av en sund kosthållning för en normal person. Det mår ingen bra av i långa loppet.

Alltså: Ju mindre du utesluter ur din kost, desto lättare är det att få i dig allt du behöver och samtidigt njuta av maten!

Här är mina fem bästa tips för att äta mer varierat:

Våga testa nya saker

Att äta varierat handlar inte om att äta köttbullar en dag och korv en annan dag. Näringsmässigt är det ungefär detsamma, och så är det tyvärr med mångas vardagsfavoriter.

Ha en öppen inställning till mat och våga prova sådant du inte provat innan. Gå till hyllan med utländska varor i affären och köp hem en ny röra att servera till maten, handla hem en grönsak du inte provat innan och köp något annat än ditt ”safe card” ute på restaurangen.

Gör en mall för veckomatsedlarna

Gör en mall som du sedan använder när du ska planera dina veckomatsedlar. På så sätt går det också lite fortare att planera! Jag tycker att det är lättast att utgå från vilket protein vi ska ha till maten och därefter variera tillbehören. Ungefär så här gör jag när jag planerar mina veckomatsedlar:

Måndag: Bönor/Ärter/Linser
Tisdag: Torsk/Skaldjur
Onsdag: Kyckling/kalkon
Torsdag: Ägg/Tofu/Quorn
Fredag: Nöt-/lammkött
Lördag: Lax/Tonfisk
Söndag: Fläskkött

Till det varierar du sedan mellan olika tillbehör så som potatis och rotfrukter, ris och andra gryn, pasta samt grönsaker och kål.

forsommar-klimatpyramid

regnbagssallad

 

Variera frukt och grönsaker

Det är lätt att komma hem med samma gurka och bananklase varje vecka. Prova en grönsak du inte smakat innan till maten någon dag i veckan och fyll fruktkorgen med en allsköns blandning. Allra godast (och billigast, och klimatsmartast…) blir det att handla det som är i säsong just nu. Jag gillar klimatmat.ses pyramider för att hålla koll på vad som är i säsong just nu.

Tänk regnbågens färger

Det låter lite flummigt, men faktum är att du lätt kan äta mer varierat bara genom att äta mat i regnbågens alla färger. Naturen är smart, för de olika näringsämnena gömmer sig ofta bakom olika färger. Här är några exempel:

  • Gul: banan, citron
  • Orange: sötpotatis, apelsin
  • Lila: rödkål, plommon
  • Grön: spenat, avokado
  • Röd: tomat, jordgubbar
  • Vit: blomkål, svamp

Ändra en sak i taget

Om du är sugen på att äta mer varierat: riv inte upp allt på samma gång. Det är lätt att falla tillbaka i gamla vanor när det plötsligt känns överväldigande. Ändra en sak i taget. Kanske kan du börja med att lägga till en ny grönsak till middagen, eller så känns det lättare att börja variera frukosten.

Hur gör du för att äta varierat?

2 kommentarer

Skriv en kommentar.